Forum Gaul dan Informasi

INFO UNTUK ANDA

Y3hoo Ada di Facebook

Share Y3hoo ke Twitter

Follow Me

Image hosted by servimg.com

Y3hoo Mailing List

Enter Your Email Address:

Latest topics

» Transfer Pulsa Indosat Ooredoo
Thu Nov 17, 2016 9:04 am by alia

» Uztadz dan Kuntilanak
Mon Nov 07, 2016 12:46 pm by bocahnakal

» Jika Kamu Tua
Fri Nov 04, 2016 6:39 pm by alia

» Suku Dayak: Keindahan Tato, Ketajaman Mandau, dan Kecantikan Wanita
Fri Nov 04, 2016 11:45 am by alia

» Menyesapi Filosofi Batik Nusantara
Mon Oct 31, 2016 2:13 pm by jakarta

» Hindari 6 Kebiasaan Buruk Mengelola Keuangan di Usia Muda
Mon Oct 31, 2016 9:40 am by jakarta

» Video 100 Persen Pasti Ngakak
Sat Oct 29, 2016 5:50 pm by bocahnakal

» Tak Ada Duanya di Dunia, Merica Batak yang Pedas Beraroma Lemon
Thu Oct 27, 2016 3:27 pm by La Rose

» Di balik keUnikan Ir.Soekarno
Thu Oct 27, 2016 9:16 am by jakarta

IKLAN ANDA


    Kisah Cinta Manusia & Hantu di Kuil Mae Nak, Thailand

    Share

    alia

    79
    18.09.11

    Kisah Cinta Manusia & Hantu di Kuil Mae Nak, Thailand

    Post  alia on Sat Oct 18, 2014 12:42 pm


    Patung Nak di Kuil Mae Nak (CNN)

    Kuil Mae Nak di tepi Sungai Prakanong, Bangkok, tak hanya jadi destinasi religi bagi warga Thailand. Kuil ini punya legenda yang tragis, tentang kisah cinta antara manusia dan mahluk halus.

    Semua bermula dari kisah Nak, istri seorang prajurit yang ditinggal perang. Dia tinggal diabntaran Sungai Prakanong. Legenda pun bergulir dari sini. Nak konon ditinggal suaminya saat sedang hamil. Tragisnya, Nak meninggal saat persalinan. Tak lama, anak laki-lakinya yang baru lahir pun menyusul sang ibu ke dunia abadi.

    Karena cintanya yang sedemikian besar kepada sang suami, arwah Nak enggan pergi dari rumahnya. Dengan sabar, arwah Nak bersama arwah anak laki-lakinya menanti suaminya pulang.

    Mengutip Bangkok.com, sang suami sangat senang dengan sambutan Nak, terlebih saat melihat anaknya. Selama beberapa waktu, mereka hidup bahagia tanpa suaminya tahu bahwa Nak dan anaknya adalah hantu.

    Ternyata kisah tidak berakhir dengan bahagia. Sang suami mengetahui bahwa Nak ternyata hantu dan bertanya kebenaran kisah tersebut pada warga desa. Arwah Nak mengamuk dan menteror seantero desa hingga akhirnya seorang dukun menaklukkan hantu penasaran tersebut.

    Tulang dahi Nak dipotong dan dimasukkan ke dalam botol. Sejak saat itu, dibangunlah sebuah kuil di rumah Nak yang dipanggil Mae (ibu) Nak.

    Di dalam kuil yang bernama Wat Mae Nak Prakanong ini, terdapat patung kayu wanita berambut panjang yang merupakan representasi dari Nak. Di dekatnya, ada beberapa lukisan wajah Nak. Ada pula banyak pakaian yang tergantung di sekeliling nak, yang dijadikan pakaian ganti untuk patung tersebut.

    Ada yang unik pula di dalam kuil yaitu televisi yang selalu menyala. Menurut warga lokal, TV ini jadi hiburan bagi Nak agar tidak kesepian. Maka dari itulah, TV ini tidak pernah mati.

    Mengetahui legendanya, banyak wisatawan yang datang untuk meminta berkah. Kebanyakan mereka membawa karangan bunga, kosmetik, mainan, popok dan susu bayi untuk seserahan bagi Nak dan anaknya.

    Kuil ini juga terkenal di kalangan militer Thailand. Para prajurit yang akan pergi perang biasanya mendatangi kuil ini dan berdoa untuk keselamatan mereka. Nak pun dijadikan Dewi Pelindung bagi para prajurit ini. Berani datang?


      Waktu sekarang Thu Dec 08, 2016 6:55 pm